Begeleiding WMO (€ 339.000 nadelig)
Bestaand beleid
Wmo begeleiding en dagbesteding
€ 375.000 nadeel lasten 2023 en € 531.000 structureel vanaf 2024
Op basis van de autonome groei van het aantal mensen dat gebruikt maakt van deze voorziening (ongeveer 40 per jaar) en op basis van de contractuele indexaties verwachten wij in 2023 € 375.000 (vanaf 2024 € 531.000) extra nodig te hebben. Hiervan betreft € 53.000 indexatie (dekking stelpost loon-prijs/ zie programma 8) en het restant is het gevolg van de autonome ontwikkeling van het cliëntenbestand.
Begrotingsrechtmatigheid
Preventieve Zorg en Ondersteuning
€ 36.000 voordeel structureel
De maatwerkvoorziening Maatschappelijk werk (de uren boven de afgesproken 7 uur uit de bijdrage van Maatschappelijk werk) werd tot en met 2021 bekostigd uit de middelen die beschikbaar waren gesteld voor de WMO begeleiding. Vanaf het jaar 2022 zijn deze werkzaamheden opgenomen in de subsidie voor Preventieve zorg en ondersteuning. Een bedrag van € 36.000 wordt structureel omgezet van taakveld 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ naar taakveld 6.71b Begeleiding (WMO)
Maatwerkvoorzieningen WMO (€ 180.000 nadelig)
Bestaand beleid
Wmo hulpmiddelen
€ 180.000 nadeel lasten structureel
Vanwege de contractuele indexatie van 14,5% en op basis van de resultaten van de jaarrekening 2022 wordt een extra uitgaaf verwacht van € 180.000 structureel. Hiervan is € 115.000 het gevolg van indexatie (dekking stelpost loon-prijs, zie programma 8) en het restant het gevolg van een toename van de doelgroep. Hierbij is nog geen rekening gehouden met het effect van de ombuigingsvoorstellen volgend uit de programmabegroting 2023 die vanaf 2024 in de begroting is opgenomen.
Volksgezondheid (€ 69.000 nadelig)
Bestaand beleid
Gemeenschappelijke regeling Openbare Gezondheidszorg Amstelland
€ 69.000 nadeel lasten structureel
Met de gemeenschappelijke regeling geven we uitvoering aan de Wet Publieke Gezondheid. De verhoging in bedragen is gebaseerd op nominale ontwikkeling in loonkosten. In het convenant tussen de gemeenschappelijke regeling Openbare Gezondheidszorg Amstelland en de gemeente Amsterdam staat dat er wordt geïndexeerd volgens de richtlijnen van de gemeente Amsterdam. Doordat de gemeente Amsterdam per 2023 de lonen 7,16% heeft verhoogd (terwijl we hadden begroot op 2,5%) is de begroting 2023 geactualiseerd. Voor 2024 wordt verwacht dat de lonen nog eens met 5% worden verhoogd. Daarnaast is de begroting van 2024 verhoogd door een toename in kind aantallen en versterking van de jeugdgezondheid aansturing. Aalsmeer heeft tevens de plustaak “kind naar een gezonder gewicht” die tot 2023 niet onder de gemeenschappelijke regeling gefinancierd werd, ondergebracht in de gemeenschappelijke regeling. Dekking van deze lasten vindt plaats uit de stelpost loon-prijs, zie programma 8.
Toegang en eerstelijnsvoorzieningen (€ 136.000 nadelig)
Bestaand beleid
GGZ expertise in sociaal team
€ 15.000 nadeel lasten structureel
De door de gemeente in het sociaal team ingezette GGZ-expertise wordt t.b.v. de noodzaak om korte lijnen te hebben met ketenpartners bij voorbaat gedetacheerd vanuit een GGZ-instelling. De inzet van deze GGZ-medewerkers (sociaal-psychiatrisch verpleegkundigen) binnen de gemeente is cruciaal voor de uitvoering van het werk van de gemeente gericht op beperken van overlast en bevorderen van welzijn en veiligheid van mensen met een GGZ-probleem die in onze gemeente wonen. Deze sociaal-psychiatrisch verpleegkundigen signaleren, verbinden tussen zorg en veiligheidsketen en regisseren in hardnekkige situaties. Zij voeren een cruciale rol uit voor de Wet verplichte GGZ maar zijn met hun specifieke expertise ook onmisbaar in veel reguliere casus van het gemeentelijk sociaal team. De detacherende instelling brengt sinds 2020 een fiks groter bedrag in rekening. Dekking voor die stijging is na twee jaar weer vervallen en wordt daarom bij deze weer opgevoerd. Hierdoor wordt de dienstverleningsbijdrage aan Amstelveen verhoogd.
0,22 VTE procesregisseur & 0,14 VTE gedragswetenschapper
€ 35.000 nadeel lasten structureel
De gemeente is wettelijk verantwoordelijk voor de uitvoering van jeugdbeschermingsmaatregelen. De uitvoering van de jeugdbescherming staat al jaren onder flinke druk. Mede vanwege deze ontwikkelingen is in onze gemeenten de werkwijze IHV13w ontwikkelt samen met ketenpartners: de jeugdbescherming, Veilig Thuis, de Raad voor de Kinderbescherming en aanbieders voor jeugd- en volwassenhulp. Intern zijn het Sociaal Team, Team Jeugd, beleid jeugd/WMO en contractmanagement nauw betrokken
De werkwijze bestaat uit nu uit twee procesregisseurs en een gedragswetenschapper in het Sociaal Team die in gezinnen komen waar de hulp is vastgelopen. Door het motiveren van ouders om hulp te accepteren, intensieve regie en het snel inzetten van op elkaar afgestemde jeugd- en volwassenhulp lukt het in veel gezinnen om opschaling naar jeugdbescherming te voorkomen.
De gedragswetenschapper is betrokken bij de gezinnen in de werkwijze, maar is nadrukkelijk ook betrokken bij het signaleren en aanpakken van onveiligheid voordat de hulp vastloopt.
Deze ontwikkeling past in het landelijk toekomstscenario kind- en gezinsbescherming dat de problemen landelijk probeert aan te pakken. Met de huidige ervaring kan de inzet van de procesregisseurs en gedragswetenschapper budgetneutraal plaatsvinden door geld over te hevelen vanuit het taakveld jeugdbescherming (6.82a) naar Toegang en eerstelijns voorzieningen.
Inzet jeugdhulpverlening
€ 51.000 nadeel lasten 2023 en 2024
De werkdruk is hoog, de caseload is hoger dan het team Jeugd en Gezin aankan, Voorgesteld is om tijdelijk (2 jaar) 0,5 VTE extra voor het goed bedienen van inwoners en hun hulpvragen en van het creëren van ruimte voor implementatie van verbeteringen. De dekking voor deze claim is reeds opgenomen in het college uitvoeringsprogramma, Pilot uitbreiding praktijkondersteuner huisartsen Jeugd, taakveld Jeugdhulp zonder verblijf overig. Het restant wordt gedekt uit de reserve Sociaal Domein.
Voortzetting projectinzet jeugdhulpverlening
€ 35.000 nadeel lasten 2023
Groei jeugdhulpaanvragen en projecten welke capaciteit wegnemen van het primair proces waardoor daar krapte ontstaat. In de voorgaande jaren hebben jeugdhulpverleners extra werkzaamheden opgepakt erop gericht om dichter bij nieuwe vindplaatsen van zorg te komen, vroeger te kunnen interveniëren, betere samenwerking tot stand te brengen, steeds met het oogmerk om latere, hogere kosten te voorkomen en om tijdig passende hulp te verlenen. Soms is zulke inzet met incidentele middelen ondersteund, soms niet. Soms zijn de middelen op maar is het project nog niet afgerond, soms is er sprake van dat nog geen besluitvorming plaatsvond over vervolg/uitbreiding van het project of over de beschikbaarheid van middelen. Het gaat bijv. om inzet op internationale school, vroegsignalering in de kinderopvang, verbetering samenwerking en inzet Sbo Dolfijn. Voorgesteld wordt om tijdelijk (een jaar) 0,33 VTE jeugdhulpverlener in te zetten. De dekking voor deze claim is reeds opgenomen in het college uitvoeringsprogramma, Pilot uitbreiding praktijkondersteuner huisartsen Jeugd, taakveld Jeugdhulp zonder verblijf overig. Het restant wordt gedekt uit de reserve Sociaal Domein.
Begrotingsrechtmatigheid
Gemeenschappelijke regeling GGD Amsterdam-Amstelland
Neutraal 2023, € 46.900 nadeel lasten vanaf 2024
Door (autonome) ontwikkelingen is er vanuit de nieuwe meerjarenbegroting een ophoging nodig van de gemeentelijke bijdragen, waarnaast er op basis van werkelijke kosten een bijstelling van de bijdrage in 2023 nodig is. Actualisatie van 2023 is nodig door een enorme groei inzake het beroep dat op het CSG is gedaan. Dit beroep op het Centrum Seksueel Geweld is toegenomen met 90%, welke groei vermoedelijk mede veroorzaakt door misstanden bij The Voice of Holland die grootschalige media-aandacht hebben gehad. De ontwikkelingen die bij het CSG waren te zien ten opzichte van de instroom zijn verwerkt in een actualisatie van de GR begroting ten aanzien van 2023, alsmede verwerkt in de meerjarenbegroting.
Daarnaast is er sprake van een ophoging van het budget van 2023 en in 2024 door de integratie van de diensten van het Steunpunt Seksueel Geweld, waarnaast er sprake is van indexaties die de voornaamste reden zijn tot de noodzakelijke ophoging van de gemeentelijke bijdragen.
In 2023 wordt het benodigde hogere budget ad. € 21.500 binnen taakveld opgevangen, vanaf 2024 komt de dekking voor de hogere lasten van jaarlijks € 46.900 uit programma 8, stelpost loon- en prijsontwikkeling.
Arbeidsparticipatie (€ 30.000 nadelig)
Bestaand beleid
Arbeidsparticipatie
€ 30.000 nadeel lasten structureel
In de programmabegroting 2023 is € 100.000 ingeboekt op basis van onderuitputting op budgetten in voorgaande jaren. De werkelijke onderuitputting bedraagt € 70.000. Het restant kan binnen dit taakveld niet worden gerealiseerd en dient te worden teruggedraaid.
Inkomensregelingen (€ 263.000 nadelig)
Bestaand beleid
Eenmalige energietoeslag 2023
€ 210.000 nadeel lasten 2023 incidenteel
De eenmalige energietoeslag 2023 heeft tot doel inwoners met een laag inkomen te compenseren voor de hoge energiekosten. Het bereik van deze regeling bedraagt in Aalsmeer bijna 100% van de doelgroep huishoudens met een inkomen tot 125% van het toepasselijke sociaal minimum. Totaal dekkingstekort in 2023 bedraagt € 210.000, waarvan voor de uitvoering van deze regeling € 44.000 opgenomen is in de limitatieve lijst.
Individuele bijzondere bijstand hoge energiekosten
€ 33.000 nadeel lasten incidenteel
Aalsmeer heeft van het Rijk in de decembercirculaire 2022 eenmalig € 33.000 extra ontvangen voor individuele bijzondere bijstand om maatwerk te bieden aan inwoners met hoge energiekosten. Voor inwoners met een laag inkomen die zich nieuw vestigen in Aalsmeer moeilijk is om tot een sluitend budgetplaatje te komen. Dit komt door de dure nieuwe energiecontracten die ze moeten aangaan en de hoge aansluitkosten van energie. Er is daarom meer noodzaak om maatwerk te bieden om te voorkomen dat inwoners tussen wal en schip vallen van wet- en regelgeving. Het voorstel is om de middelen uit de decembercirculaire 2022 hiervoor in te zetten.
Zwemregeling
€ 20.000 nadeel lasten 2023 en € 40.000 nadeel lasten structureel
In 2021 is € 39.000 beschikbaar gesteld voor de zwemregeling volwassenen. De pilot was succesvol en de regeling wordt nu structureel doorgezet. Hiervoor een incidentele claim ingediend van € 20.000 voor 2023 en vanaf 2024 structureel € 40.000.
Jeugdbescherming (€ 44.000 voordelig)
Bestaand beleid
0,22 VTE procesregisseur & 0,14 VTE gedragswetenschapper
€ 44.000 voordeel lasten
Zie toelichting bij toegang en eerstelijnsvoorzieningen voor € 35.000. € 9.000 betreft de overhead welke via programma 7 is opgenomen.
Jeugdhulp zonder verblijf overig (€ 335.000 voordelig)
Bestaand beleid
Jeugdhulp
€ 254.000 voordeel lasten incidenteel 2023
Uit de jaarstukken 2022 is gebleken dat de gemeente over 2022 € 1.429.000 minder uitgaven jeugdhulp heeft gehad. Het begrote bedrag voor 2022 is gebaseerd op de jaarrekening 2021 en verwachte autonome ontwikkelingen voor 2022. Er waren een aantal ontwikkelingen die een kosten opdrijvend effect konden hebben en een aantal ontwikkelingen die juist voor een daling konden zorgen.
We zien dat de meeste ontwikkelingen dan waar wij het opstellen van de begroting 2022 vanuit werd gegaan financieel positiever zijn uitgepakt. Mede gezien de nieuwe inkoopsystematiek, de nieuwe manier van ramen, de onzekerheid bij de grootste aanbieder Levvel en de nog te volgen ontwikkelingen was de omvang van de daling pas einde jaar volledig in zicht. De drie belangrijkste redenen zijn toegelicht in de jaarstukken 2022. Rekening houdend met de indexatie 2023 en de autonome ontwikkelingen verwachten wij in 2023 € 254.000 over te houden.
Begrotingsrechtmatigheid
Versterking beleidsfunctie jeugdhulp
€ 69.000 nadeel lasten 2023 en € 34.000 2024
De vraag om beleidsadvies is de afgelopen jaren structureel groter geweest dan de beschikbare capaciteit, en groeiende, met als gevolg het niet halen van deadlines, onvoldoende aandacht voor essentiële niet-urgente projecten en onverantwoorde werkdruk. Voor de uitvoering van de wettelijke en anderszins niet vermijdbare taken en van de bestuurlijke agenda is meer beleidscapaciteit nodig (1 vte, schaal 11). Deze claim wordt gedekt vanuit de egalisatiereserve Sociaal Domein.
College uitvoeringsprogramma - pilot uitbreiding POH en innovatieve oplossingen
€ 150.000 voordeel lasten incidenteel 2023 en 2024
In de limitatieve lijst is voor de extra inzet jeugdhulpverlening (€ 86.200 jeugdhulpverleners & € 68.400 teamleider en functioneel beheer, programma Overhead) opgenomen. Deze worden voor € 150.000 gedekt uit de beschikbaar gestelde middelen college uitvoeringsprogramma.
Samenkracht en burgerparticipatie (€ 275.000 nadelig)
Begrotingsrechtmatigheid
Transformatiebudget Sociaal Domein
€ 44.900 nadeel 2023 en € 79.200 vanaf 2024
De beschikbare middelen voor het transformatiebudget Sociaal Domein (uit taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie) worden overgeheveld naar de Kernorganisatie Aalsmeer (taakveld 0.8 Overige baten en lasten). Voor het jaar 2023 gaat het om een budget van € 44.900 en vanaf het jaar 2024 om een beschikbaar budget van € 79.200. In het kader van de uitwerking van de procesnotitie Sociaal Domein komt het college nog met bestedingsvoorstellen.
Subsidie Participe Amstelland 2023
€ 60.800 nadeel € 31.000 structureel en € 29.800 incidenteel 2023
Op 13 december heeft het college ingestemd met het collegeadvies Subsidie Participe 2023.
Voor het jaar 2023 is ingestemd met de voortzetting van de subsidie voor de integrale aanvraag voor Preventieve zorg en ondersteuning, Buurtverbinder & Buurtinitiatieven en Automaatje.
Er wordt een bedrag van € 31.000 structureel toegevoegd aan de begroting vanuit de beschikbare middelen voor de stelpost loon-prijs (zie Programma 8 Algemene dekkingsmiddelen). Daarnaast wordt incidenteel een bedrag van € 29.800 beschikbaar gesteld uit het transformatiebudget Sociaal Domein (zie Programma 8 algemene dekkingsmiddelen) voor het incidenteel verlengen van het onderdeel extra maatschappelijk werk. Het restant € 35.600 voor Automaatje wordt gedekt uit de een structurele onderschrijding binnen taakveld 2.1 Verkeer en Vervoer.
Preventieve Zorg en Ondersteuning
€ 36.000 nadeel structureel
Zie toelichting bij Begeleiding (WMO). Een bedrag van € 36.000 wordt structureel omgezet van Samenkracht en Burgerparticipatie naar taakveld 6.71b Begeleiding (WMO).
Capaciteit huisvesting doelgroepen
€ 55.800 nadeel 2023 en € 71.100 nadeel 2024
Als gevolg van de toestroom van het aantal Oekraïense ontheemden en andere vluchtelingen is er huisvesting benodigd. Op dit moment wordt in samenwerking met de woningbouwvereniging Eigen Haard gewerkt aan huisvesting voor diverse doelgroepen op de Kalkbranderij. Daarbij zijn er nog een aantal locaties waar mogelijk huisvesting gerealiseerd zal worden voor deze doelgroepen. Voor de huisvesting van ontheemden zal vastgoed dit moeten organiseren en faciliteren. Echter op dit moment ontbreekt de capaciteit en expertise op dit gebied bij het team van Vastgoed. Om dit te kunnen realiseren is extra capaciteit nodig van een ervaren huisvestingsadviseur op dit gebied. De capaciteit bedraagt 12 uur per week. Hiervoor is een budget benodigd van € 55.800 voor het jaar 2023. Voor 2024 zal een budget nodig zijn van € 71.100. Deze kosten worden gedekt uit de rijksgelden die we voor de opvang van Oekraïners ontvangen. Zie programma 8 Algemene dekkingsmiddelen. Deze kosten worden opgenomen op de limitatieve lijst.
Uitvoeringscapaciteit in kader opvang Oekrainers
€ 77.700 nadeel in 2023
In de limitatieve lijst 2023 is ten behoeve van uitvoeringscapaciteit in het kader van de opvang van Oekraïners in totaal een claim opgenomen van € 77.700 (beleidsondersteuning € 43.700 en voorbereiding leefgeldregeling Oekraïne € 34.000. Deze kosten worden gedekt uit de rijksgelden die we voor de opvang van Oekraïners ontvangen. Zie programma 8 Algemene dekkingsmiddelen.
Reservemutaties (€ 69.000 onttrekking)
Egalisatiereserve sociaal domein (voordeel baten € 69.000 in 2023 en € 34.000 in 2024)
Hiervoor in dit programma is onder toegang en eerstelijnsvoorzieningen ingegaan op het versterken beleidsfunctie jeugdhulp en inzet jeugdhulpverlening. Een gedeelte van de kosten wordt gedekt uit de reserve Sociaal Domein (voordeel baten € 69.000 in 2023 en € 34.000 in 2024).