Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds (€ 1.100.000 voordelig)
Prijscompensatie algemene uitkering toezegging najaar 2022
€ 600.000 voordeel baten 2023
Het kabinet gaat bij de Voorjaarsnota 2023 (meicirculaire 2023) extra accres aan het gemeentefonds uitkeren voor de prijsbijstelling 2022. Het precieze bedrag is nog niet bekend, maar het leidt naar schatting tot gemiddeld € 500 miljoen extra accres vanaf het jaar 2023 als gevolg van de nabetaling 2022. Dit heeft het kabinet bij de najaarsnota besloten. Op basis van de in maart 2023 gepubliceerde cijfers door het Centraal Economisch Planbureau kan een eerste berekening worden gemaakt van het effect voor Aalsmeer. Voor 2023 betreft het ca. € 600.000. Naar verwachting wordt de meicirculaire 2023 op 31 mei gepubliceerd. Zodra de uitkomsten hiervan bekend zijn ontvangt u van ons een raadsvoorstel.
Fouten verdeelmaatstaven - decembercirculaire 2022
€ 500.000 voordeel baten 2023
In de raadsbrief over de decembercirculaire 2022 is gecommuniceerd dat als gevolg van substantiële mutaties in de verdeelmaatstaven om op basis daarvan de gevolgen van het per 1 januari 2023 ingegane effect herverdeling gemeentefonds nauwkeurig te kunnen bepalen. Op basis van de informatie die is ontvangen is geconstateerd dat de algemene uitkering uit het gemeentefonds met € 0,5 miljoen kan worden bijgesteld.
Belastingen overig (€ 400.000 nadelig)
Bestaand beleid
Vermakelijkheidsretributie
€ 400.000 nadeel baten structureel
Op initiatief van de gemeenteraad van Aalsmeer is op 25 juni 2020 het Richtinggevend Actie Pakket van de Raad (RAP-Raad) vastgesteld. Onderdeel hiervan is de deelopdracht 10 die gericht is op het realiseren van aanvullende inkomsten door middel van het introduceren van nieuwe gemeentelijke belastingen en heffingen met als uitgangspunt “de gebruiker betaalt”. Als ingangsdatum wordt gedacht aan 1 januari 2024. De motie roept het college op om onderzoek te doen naar de mogelijkheden om nieuwe belastingen in te voeren of bestaande belastingen uit te breiden of te verhogen. Als een eerste indicatieve jaarlijkse opbrengst is daarbij een bedrag van € 500.000 genoemd. Om de gevraagde maatregelen goed te kunnen beoordelen is een extern bureau gevraagd hiernaar onderzoek te verrichten. De vermakelijkheidsbelasting wordt geheven bij degenen die binnen de gemeente Aalsmeer vermakelijkheden bieden. De exploitant kan deze belasting vervolgens weer doorbelasten aan de bezoekers. Deze heffing zal echter een zeer beperkte opbrengst genereren, gelet op het feit dat deze belasting bij uitstek ten laste zal kom van exploitanten (w.o. FloriWorld, Flower Art Museum, de Historische Tuin) die zwaar te lijden hebben gehad onder de Covid-pandemie en vaak met vrijwilligers werken. Tenslotte dient vermeld te worden dat FloriWorld helaas onlangs failliet is gegaan. In de Programmabegroting 2023 staat nu structureel een bedrag van 400.000 euro opgenomen bij de algemene dekkingsmiddelen voor de invoering van een vermakelijkheidsbelasting. De vermakelijkheidsretributie zal op grond van het gedane onderzoek niet worden ingevoerd.
Overige baten en lasten (€ 1.221.000 voordelig)
Bestaand beleid
Herschikken/ opschonen diverse mutaties programma 8
€ 33.000 nadeel
In de begroting 2023 is besloten om € 125.000 structureel te onttrekken aan de stelpost taakmutaties. Daarbij is geen rekening gehouden met de claims die op deze stelpost zijn gelegd. Deze onttrekking wordt teruggedraaid. Een deel van het effect op het begrotingsresultaat kan worden opgevangen door het opschonen van diverse kleinere restantbudgetten in programma 8 Algemene dekkingsmiddelen. Per saldo ontstaat een nadeel van € 33.000.
Begrotingsrechtmatigheid
Uitvoeringscapaciteit in kader opvang Oekraïners/ capaciteit huisvesting doelgroepen
€ 133.000 voordeel in 2023 en € 71.100 voordeel 2024
In programma 1 Sociaal Domein is een budget opgenomen voor capaciteit voor zowel de huisvesting doelgroepen (€ 55.800 nadeel 2023 en € 71.100 nadeel 2024), als voor de uitvoeringscapaciteit voor de opvang van Oekraïners (€ 77.700 nadeel in 2023). Deze kosten worden gedekt uit de rijksvergoeding die de gemeente hiervoor ontvangt.
Capaciteit duurzaamheid
€ 130.000 nadeel 2023
Gemeenten hebben vanuit het Klimaatakkoord verschillende taken en opdrachten en opdrachten gekregen. Om deze taken uitvoering te kunnen geven ontvangt Aalsmeer van het Rijk de zogenaamde Klimaat & Energiegelden. Vanwege deze subsidieregeling van het Rijk worden de in het college uitvoeringsprogramma opgenomen middelen voor capaciteit “teruggegeven” (€ 130.000) naar de stelpost nieuw beleid, waarbij programma 4 wordt verlaagd.
Subsidie Participe Amstelland 2023
€ 31.000 structureel voordeel en € 30.000 incidenteel voordeel 2023
In programma 1 Sociaal Domein is toegelicht dat een gedeelte van de subsidie wordt gedekt vanuit de stelpost loon-prijs. Dat wordt bij deze geregeld.
Wet Kwaliteitsborging Bouw 2022-2026 voor vier jaar
€ 17.000 voordeel lasten voor 2022 tot en met 2026
Vanuit de septembercirculaire 2022 is tot en met 2026 jaarlijks € 17.000 beschikbaar gesteld voor uitvoering van de taken van de Wet Kwaliteitsborging Bouw (WKB). De WKB heeft als doel de bouwkwaliteit en het bouwtoezicht te verbeteren door inschakeling van private kwaliteitsborgers. Onder deze wet zullen kwaliteitsborgers zorgdragen voor het voldoen aan de bouwtechnische regels.
Deze taken vervallen hiermee bij gemeenten. De gemeenten behouden het bevoegd gezag. Tegelijkertijd wijzigen een aantal wettelijke taken en krijgen gemeenten er extra wettelijke taken bij.
Via de 2e bestuursrapportage 2022 is deze post opgenomen op de limitatieve lijst. Het budget wordt nu vanuit Programma 8 (8.1 Overige baten en lasten) toegevoegd aan Programma 5 (5.2 Wonen en bouwen).
Stelpost loon- en prijsontwikkeling (nominaal)
€ 405.000 voordeel in 2023
Diverse mutaties uit de andere programma's rekenen af met de stelpost loon- en prijsontwikkeling. Deze mutaties zijn in de betreffende programma's inhoudelijk toegelicht:
- VRI en DRIS hogere energiebelasting (€ 9.000)
- GR Openbare Gezondheidszorg Amsterdam (€ 69.000)
- Indexatie bijdrage Veiligheidsregio Amsterdam (€ 72.000)
- WMO Begeleiding en dagbesteding (€ 53.000)
- WMO Hulpmiddelen (€ 115.000)
- Leerlingenvervoer (€ 87.000)
Indexatie dienstverleningsbijdrage 2023 Amstelveen en CAO Kernorganisatie Aalsmeer
€ 731.000 voordeel
Zie voorgaande toelichting bij programma 7 Overhead. De kosten van de verhoging van de dienstverleningsbijdrage Amstelveen en de CAO Kernorganisatie Aalsmeer worden gedekt uit de stelpost loon-prijs. Aan deze stelpost is in lijn met de raadsbrief over de septembercirculaire 2022 € 835.000 toegevoegd waardoor de stelpost loon-prijs voldoende groot is om alle claims voor indexatie op te vangen.
Transformatiebudget Sociaal Domein naar KOA
€ 45.000 voordeel in 2023 en € 79.000 vanaf 2024
De beschikbare middelen voor het transformatiebudget Sociaal Domein (algemene dekkingsmiddelen € 45.000 en taakveld Samenkracht en burgerparticipatie € 65.000) worden overgeheveld vanuit de AA organisatie naar de Kernorganisatie Aalsmeer. Voor het jaar 2023 gaat het om een budget van € 110.000 en vanaf het jaar 2024 om een beschikbaar budget van € 201.200. In het kader van de uitwerking van de procesnotitie Sociaal Domein komt het college nog met bestedingsvoorstellen.
Decembercirculaire 2022
€ 37.000 baten neutraal
In de raadsbrief van 24 januari 2023 is de raad geïnformeerd over de uitkomsten van de decembercirculaire 2022 van het gemeentefonds. Het structureel effect van € 58.000 nadelig is, zoals aangegeven in de brief, verrekend met de stelpost nominaal op het taakveld "0.8 Overige Baten en lasten". De twee taakmutaties "Wet kwaliteitsborging bouw" voor de jaren 2023 t/m 2026 ad. € 1.000 en "Wet goed verhuurderschap" (structureel voordeel) ad. € 20.000 zijn verrekend met de stelpost taakmutaties op het taakveld "0.8 Overige Baten en lasten".
Per saldo een verschuiving van € 37.000 tussen taakveld 0.7 Algemene uitkering en taakveld 0.8 Overige Baten en Lasten binnen programma 8.
Diverse begrotingsafwijkingen kleiner dan € 40.000 (nadeel lasten € 8.000) worden niet toegelicht.
OZB Niet-woningen (€ 680.000 voordelig)
Bestaand beleid
Extra OZB niet-woningen
€ 680.000 structureel voordeel baten
Bij het opstellen van de ramingen voor de OZB niet-woningen is ten onrechte het structurele effect als gevolg van de areaal vergroting niet meegenomen. Daarnaast is de toename van de OZB niet-woningen groter dan geraamd als gevolg van hogere WOZ waarde dan ten tijde van het opstellen van de begroting geprognosticeerd. Dit resulteert in per saldo € 680.000 aan extra OZB inkomsten niet-woningen.
OZB woningen (€ 159.000 voordelig)
Bestaand beleid
Extra OZB woningen
€ 120.000 structureel voordeel baten en € 39.000 voordeel lasten
Bij het opstellen van de ramingen voor de OZB woningen is ten onrechte het structurele effect als gevolg van de areaal vergroting niet meegenomen. Daarnaast is de toename van de OZB woningen groter dan geraamd als gevolg van hogere WOZ waarde dan ten tijde van het opstellen van de begroting geprognosticeerd. Dit resulteert in € 120.000 aan extra OZB inkomsten woningen en € 39.000 aan voordeel lasten.
Treasury (€ 127.000 nadelig)
Bestaand beleid
Bijstelling dividendopbrengsten Afvalsturing N.V.
€ 25.000 structureel voordeel baten
In de raadsvergadering van 15 december heeft de gemeenteraad geen wensen en bedenkingen ingebracht tegen de aankoop van aandelen in Afvalsturing N.V. (OMRIN) om daarmee de inbesteding en nascheiding van huishoudelijk afval vanaf 2023 te borgen. Aalsmeer ontvangt over deze aandelen een jaarlijks dividend. Het dividend van € 25.000 is conform het besluit in de begroting 2023 en het meerjarenperspectief verwerkt.
Bijstelling dividendopbrengsten Stedin
€ 151.000 structureel nadeel baten
Op basis van de gerealiseerde dividendopbrengsten in de afgelopen jaren worden deze structureel bijgesteld. De verlaging van € 151.000 is met name het gevolg van de verkoop van de aandelen Stedin.
Diverse begrotingsafwijkingen kleiner dan € 40.000 (nadeel lasten € 1.000) worden niet toegelicht.
Renteresultaat
budgetneutraal
In programma 5 Ruimtelijke ontwikkeling is toegelicht dat in de begroting 2023 is uitgegaan van een interne rekenrente van 0,5% voor de toerekening van de rente aan de grondexploitaties. Volgens de notitie grondbeleid mag alleen de werkelijk betaalde rente over het vreemd vermogen worden toegerekend waarbij het gewogen gemiddelde rentepercentage van de bestaande leningenportefeuille van de gemeente, naar verhouding vreemd vermogen/totaal vermogen wordt bepaald. Het percentage 2023 bedraagt 0,2%. Dit betekent dat bijstelling van de toegerekende rente aan de grondexploitaties moet plaatsvinden. Dit heeft een nadelig effect van ca. € 60.000.
Sinds eind vorig jaar ontvangen we weer rente over het saldo in de schatkist. Omdat deze rentebaten nog niet geraamd zijn nemen we nu nog geen renteresultaat. Bij het opstellen van de 2e bestuursrapportage 2023 actualiseren we het treasuryresultaat opnieuw.
Reserves (€ 225.000 dotatie)
Veilig te stellen budgetten
€ 225.000 dotatie 2023, € 225.000 onttrekking 2024
In het college uitvoeringsprogramma 2022 – 2026 zijn middelen opgenomen voor het herstelplan knelpunten openbare ruimte/ groen (€ 200.000). Een deel van de uitvoering van dit herstelplan schuift door naar 2024. Dat geldt ook voor de budgetten uit het college uitvoeringsprogramma voor kunst en cultuur (€ 25.000).